Na podstawie artykułów Włodzimierza Krysztofczyka w "Świecie Brydża"

Tak grają włoscy mistrzowie Lauria - Versace 

a możemy grać i my!

Konwencja MAKARON 

Rozdanie z zawodów w Polsce

A W 8 7 2
A K 9 8 3
A 2
2
W    E
K 10 4 3
7 2
K 5
A W 9 8 6

.
E
1P
2C
3C
pas
2T
2P
4P

Licytacja strefą. Na koniec każdy miał swoje racje.
Odpowiadający sforsował licytację do dogranej, silnie uzgodnił kolor, ale potem zrozumiał,
że licytuje do strefy 11-21 i dał do tyłu. Chciał się zlimitować.
Z kolei otwierający wymyślił sobie słabą, zrównoważoną  kartę z trzema blotkami kier u partnera.
Już z wzięciem 11 lew mogą być problemy.
Włosi grają inaczej.
Poniższe schematy są uniwersalne i możemy je stosować zarówno w WJ jak i w strefie.

Trzy strefy
Sekwencja:
W
E
1P
2
C
?
2T*
2P**

* - GF
** - relay, uzgodnienie pików;
Otwierający dzieli swoje ręce na dwie strefy.
Najprościej przyjąć:
I - do 14PC
II - 15+PC.
Pokazujemy siłę i układ ręki.
Następnie licytujący mogą przejść do strefy trzeciej.

Schemat jest prosty
:
W
E
1P
2
C
?
2T (GF)
2P (R)

2BA = pierwszy szczebel - siła do 14PC, skład dowolny;
  Wyższe - naturalne (z grubsza) i siła 15+;
3T = 5-4-1-3 (3 trefle);
3
K = 5-4-3-1 (3 kara);
3
C = 5 pików/5 kierów;
3P = 6 pików/4 kiery;
3BA = 5-4-2-2;
Po negacie 2BA odpowiadający dalej może spytać o skład, licytując najbliższy kolor - relay.

Schematy stosujemy w 4 sekwencjach
:

 1C - 2T*

 2K - 2C
  ?

 1P - 2T*

 2K - 2P
  ?

 1P - 2T*

 2C -  2P
  ?

 1P - 2K*

 2C - 2P
  ?

* - GF;

Sekwencja

W
E
1C
2
K
?
2T*
2
C**

* - GF;
** - relay - uzgodnienie kierów;

Dalsza licytacja wg tego samego schematu
:
2P = do 14PC, układ dowolny;
Wyższe odzywki z siłą 15+:
2BA = 5422;
3T =
5431 z trójką trefl (1-5-4-3);
3K = 5 kierów/5 kar;
3C = 6 kierów/4 kara;
3P = 
5431 z trójką pik (3-5-4-1);
.
W
E
1C
2
K
2P*
?
2T
2
C
2BA**

* - do 14PC, układ dowolny;
** - dalsze pytanie;

Dalsza licytacja analogiczna
:
3T =
5431 z trójką trefl (1-5-4-3);
3K = 5 kierów/5 kar;
3C = 6 kierów/4 kara;
3P = 
5431 z trójką pik (3-5-4-1);
3BA = 5422;

Przy uzgodnieniu pików drobna niereguralność:
W
E
1P
2
K
?
2T*
2P
**

* - GF;
** - relay - uzgodnienie pików;

2BA jest negatem - do 14PC, układ dowolny.
Inne pokazują naturalnie siłę 15+wg znanego nam już schematu;
W
E
1P
2
K
2BA*
?
2T
2
P
3T**

* - do 14PC, układ dowolny;
** - dalsze pytanie;

Dalsza licytacja
:
3K = 5431, krótkość nieznana - relay pyta o singla (odpowiedzi kolejnościowo - od młodszego);
3C = 5 pików/5 kar;
3P =
6 pików/4 kara;
3BA = 5422;

Schemat jest prosty i powtarzalny.
Teraz mamy możliwość przejścia do trzeciej strefy.
Naszą dotychczas pokazana kartę znowu dzielimy na dobrą i słabą.
Zalicytowanie 3BA wskazuje na minimum minimorum - to tzw. non serious 3NT.
Ominięcie 3BA to cuebid i dobra karta w ramach dotychczas przekazanych informacji.

Wróćmy do naszego przykładu

A W 8 7 2
A K 9 8 3
A 2
2
W    E
K 10 4 3
7 2
K 5
A W 9 8 6

.
E
1P
2C
3C*
4T**
2T
2P
3P

* - 15+, 5/5;
** - poważny cuebid (ominięcie 3BA);
Otwierający ma 16PC, ale za to jakie!
3 asy, dobrze zlokalizowane honory a i pikowy walet się przyda.
Ładne punkty upoważniają do poważnego cuebidu.
Jeśli po kolejnych cuebidach partner wyhamuje w 4P, już nie ruszymy.
Z pozycji odpowiadającego szlemik jest już jednak z góry i jedynym problemem może być przymiarka do szlema.
Tak działa trzecia strefa.


A K D 10 6
A K 9
8 7 4 2
9
W    E
W 9 7 4
W 7 5 4
A
A W 10 8

.
W Versace N E Lauria S
1P
2
K
3C
4C
pas
5
C
pas
pas
pas
pas
pas
pas
2T
2P
3P
5T
rktr.
6P
pas
pas
pas
ktr.
pas
pas...
Versace pokazał skład 5-3-4-1 i 15+PC.
Cuebid 4
C przekazał precyzyjne informacje o rozłożeniu honorów.
Jak istotna była informacja o sile!

A 10 8 5 2
A K 9
8 7 4 2
9
Wiemy że W nie może mieć tak słabej karty - zalicytowałby wcześniej negat 2BA.

Lauria miał już szlemika na wyciągnięcie dłoni.
Ale może idzie szlem?
Temu służył cuebid 5T i rekontra.
Niestety W zgłosił tylko 5
C i szlemik zakończył licytację.
Po 6
C znamionujących pełne kolory starsze, E z pewnością zalicytowałby 7P.

K 10 6 5
W
A K D W
K 9 8 6
W    E
A W 7 3 2
4
10 9 8 7
A D W

.
W Versace
E Lauria
-
2T

2P
3T
3C
4T
pas...
1P
2K
2BA
3
K
3BA
4P

Versace po dwóch kolejnych pytaniach (3T i 3C) dowiedział się o składzie 5-1-4-3 (singiel w starszym) i sile do 14PC.
Po cuebidzie 4T Lauria zalicytował zachowawczo i licytacja wygasła.
Wydaje się, że mógł zalicytować 5T by po ewentualnym cuebidzie 5
K wycofać się na 5P.
Z odrobinę lepszą kartą (choćby o 10 pik, która jest u W) można by jeszcze zalicytować 5
C - cuebid last train.
Szlemik jest dobrym kontraktem.

A 6 5 4 2
D
K D 8 2
A 5 4
W    E
K W 10 7
K 6 4
A 9
D 10 6 2

.
W Versace
E Lauria
1P
2
K
3T
3P
4C
pas...
2T
2P
3
K
4K
4P

Nalicytowali się, ale wymiękli.
Oczywiście Versace z AK w treflach licytowałby dalej.

10 6
K D 10 5
A D 8 3
A 10 2
W    E
A 4
A 8 4 3 2
K 10 9 6
D 7

.
W Versace
E Lauria
-
2T
2
C
2BA
4T
4C
6K
1C
2K
2P
3BA
4
K
4P
pas...
Lauria pokazał skład 5422 i minimum.
Po dwóch cuebidach Versace zalicytował negatywne 4
C, ale partner i tak z piękną kartą zgłosił kolejny cuebid.
Zwróćmy uwagę, W jest kapitanem rozdania, on pyta o skład i otrzymuje informacje.
Potem wycofuje się z licytacji, a partner rusza do przodu. Brak dyscypliny?
Nie! Versace poiformował partnera cuebidem 4T, że jego dobra karta (w ramach dotychczasowej licytacji) może dać szlemika.
Cuebidy są bardzo trudne i warto się uczyć od najlepszych.

-------------------------------

A) Sekwencja

W
E
1C
?
2T*

* - forsing do dogranej.
Mamy:
W1 A D 8 4
A K 7 4 2
6 5
7 3
W2 A D 8 4
A K 7 4 2
K 5
7 3
z pierwszą kartą licytujemy banalne 2C.
Mogą jednak nadejść kłopoty, gdy partner będzie próbował uzgodnić piki.
W
E
1C
2
C
2T*
2P
Ostatnia odzywka przyrzeka kolor lub zatrzymanie.
Choćby taką kartę:

K 10 9
D 7
4 3 2
A K W 9 8
Jak odróżnić kolor od stopera?
Można zastosować patent Władysława Izdebskiego z serii artykułów "Sprawdzanie zatrzymań do 3BA".
Ale nie jest to bułka z masłem.

Wydaje się natomiast, że po rewersie z ręką W2 nareszcie wchodzimy na utarte ścieżki. Pozornie...
Kiery i piki musimy uzgodnić znowu na dużej wysokości. Kiedy sprzedamy skład i kolejne nadwyżki?

B) Sekwencja

W
E
1C
2P**
2T*

* - GF;
** - 5 kierów/4 piki, siła dowolna.
Część par przyjęło proste i logiczne założenie.
Skoro 2T forsuje do dogranej, licytujmy od razu piki, nie zważając na siłę.
Mamy z głowy skład, z siłą może sobie "jakoś" poradzimy.
Owo "jakoś" znowu zaczyna się na wysokim poziomie, bowiem kiery i piki uzgadniamy na wprost przez 3
C/P.

Oto jakie rozwiązanie zaproponowali włoscy mistrzowie Lauria - Versace:
W
E
1C
?
2T/K (GF)

2C = 5+kierów/ 4+piki, siła dowolna!!
2P = karta z którą do tej pory licytowaliśmy 2, ale bez czwórki pikowej! (taki worek z rękami zktórymi nie ma innej licytacji).
Z czwórką pik licytujemy ZAWSZE 2
C.

Po co ta dziwna przestawka? Na pierwszy rzut oka zamiana odzywek odzywek 2
C i 2P wygląda jałowo.
Wróćmy do pozycji wyjściowej:
W
E
1C
2
C (5+kierów/4+piki)
2T (GF)
?
2P = FIT KIEROWY! Pytanie o skład i siłę z fitem kierowym. Na jak niskim poziomie!
2BA = pytanie o skład bez fitu kier. Możemy - ale nie musimy - mieć czwórkę pikową!
3
C = to nie jest uzgodnienie kierów;
3P = to nie jest uzgodnienie pików.
Włoski styl! Zapomnijmy o typowych wartościach, miltonażu...

Jeśli chcemy grać w kiery, pytamy o skład licytując ...2P.
Możemy zagrać w inny kolor niż kiery, ale dopiero na poziomie szlemika.

Z kolei pików nie możemy uzgodnić wprost, licytując 3P.
Jeśli chcemy grać w piki, licytujemy najpierw enigmatyczne 2BA.
Pytamy o siłę i skład, a dopiero potem uzgadniamy najstarszy kolor.


W
E
1C
2
C (5+kierów/4+piki)
?
2T (GF)
2P
(relay z fitem kier)

2BA = minimum siły, skład dowolny;
Pozostałe odpowiedzi wskazują na nadwyżkę:
3T = 4513 (trójka trefl);
3
K = 4531 (trójka karo);
3C = układ 6/4 (relay pyta o krókość);
3P = układ 6/5;
3BA = 5422;
.

W
E
1C
2
C (5+kierów/4+piki)
?
2T (GF)
2BA
(relay z fitem kier)

3T = minimum siły, bez fitu w domniemanym kolorze partnera (tu bez 3 trefli), poza tym skład dowolny;
3K = mam dobrą wiadomość - fituję twój kolor (tu 3 trefle). Spytaj relayem 3C o siłę (I szczebel-dół, II - góra).
Pozostałe odpowiedzi pokazują nadwyżkę:
3C = układ 6/4;
3P = układ 6/5;
3BA = 5422 lub 5431 z singlem trefl (nie pokazujemy złego singla);

Lauria - Versace dysponują bardziej rozbudowanym schematem.
Jest w nim miejsce na pokazanie specyficznych układów: 5440, 5530, 6430.
Nam wystarczy podstawa.


D 9 8 5
W 10 9 4 2
A
A 8 4
W    E
K 7 6 3
A K 6
K 9 8
K D 10
.
W (Lauria)
E (Versace)
1C
2C
2BA
3K
3BA
4
K
pas
2T
2P
3T
3
C
4T
4
C

2P = uzgodnienie kierów;
2BA
= minimum, skład dowolny;
3T = dalsze pytanie;
3
K = 45(31) - kolor krótkości na razie nieznany;
3
C = pytanie o singla (wg schematu);
3BA = singiel karo (
kolejnościowo - wyższa odzywka - starszy singiel);
4T/
K = cuebidy;
Gdy W wskazał układ 5 kierów/4 piki, E stanął przed dylematem wyboru koloru do gry.
Wybrał kiery (licytujac piki!). Praktycznie wykluczył możliwość zagrania końcówki w piki, ale szlemika już nie.
Ponadto niskie uzgodnienie dawało większe możliwości sprawdzenia karty.
W wskazał kolejno na minimum siły, skład 5431 i wreszcie singla karo.
4T wniosło zainteresowanie szlemikiem, a 4
K informowało o singlowym asie.
(Renons karo był wykluczony, włoski system umożliwiał wcześniejsze ujawnienie renonsu).
Partnerzy wymienili cuebidy i E zalicytował negatywne 4
C.
Proszę zwrócić uwagę, że W musiał zgłosić 4
K.
Rozumowanie w stylu: mam minimalną kartę, nie licytuję cuebidu jest niedopuszczalne, gdy partner prowadzi licytację.

Dopiero teraz nadszedł czas na pokazanie siły karty.
Niestety nie mieliśmy wcześniej możliwości zalicytowania non serious 3NT.
4
C nie było bezwzględnie do pasa.
Gdyby W miał ładniejszą kartę licytowałby dalej, z ręką poniżej przeciętnej - spasował.


W 8 6 5
D 4
9 8 4
W 8 5 3
K D 9 7
--
A K W
D 10 9 6 4 2
N
W - E
S
A 4 3 2
A K 9 7 6 5
7 6 3
--
10
W 10 8 3 2
D 10 5 2
A K 7
.
W E
-
2T
2BA
3K
3P
4
K
4P
6P
1C
2C
3T
3
C
4T
4
C
5T
pas
2BA = pytanie bez fitu kier;
3T = minimum bez fitu w domniemanym kolorze partnera (w treflach);
3
K = dalsze pytanie;
3
C = układ 6/4;
3P = uzgodnienie koloru;
4T
= poważny cuebid (w odróżnieniu od non serious 3NT);
4
K/C = cuebidy;
4P = nie mam nic więcej;
5T = renons i piękna karta;

E (Lauria) ocenił swoje 11 PC jako wspaniałą kartę w ramach minimum.
Jeśli jesteście zdziwieni, spójrzcie na dwie ręce:

W1 A W 8 3
K W 7 6 5 4
W 4
4
W2 W 9 5 3
A K D 8 5 4
W K 5
Z kartą W1 Versace otworzył 1C i oczywiście potraktował kartę jako minimum minimorum.
W2 - tym razem po otwarciu 1
C wskazał nadwyżkę (czyli nominalnie 15+PC).
Włosi nie są zbytnio przywiązani do miltonów, gdy przychodzi im układowa karta.
Rozdanie było ciekawe w rozgrywce.
Po ataku karowym Giubilo przebił 3 trefle wracajac karami. Potem zgrał asa atu i celnie przebił kiera figurą atu.
Niestety w końcówce nie trafił, czy S ma skład 2533, czy 1543. Zagrał na ten pierwszy i przegrał.

A 10 8 5
A D W 8 5
7 3 2
K
W    E
9 7
K 10 7 3
A K D
A 8 3 2
.
W  Versace
E  Lauria
1C
2C
2BA
3K
3P
4P
5P
pas
2T
2P
3T
3
C
4T
4BA
6
C

2P = relay - uzgodnienie koloru otwarcia - kierów;
2BA
= minimum, skład dowolny;
3T = dalsze pytanie;
3
K = 45(31) - kolor krótkości na razie nieznany;
3
C = pytanie o singla (wg schematu kolejnościowego);
3P = singiel trefl (niższa odzywka - młodszy singiel);
4T/P
= cuebidy;
4BA = 102+Q;
Lauria uzgodnił kiery, wypytał partnera o siłę i skład, po czym zalicytował poważny cuebid 4T.
Ze słabszą ręką zgłosiłby non serious 3NT.
Versace oczywiście przyjął propozycję partnera i niebawem stanęło na prostym szlemiku.
Rozdanie bez historii? Niezupełnie. Przecież z kartą:

A K 8 5
A D W 8 5
7 3 2
4
idzie szlem w kiery!
Dlaczego Lauria nawet nie podjął próby szlemowej?
Mógł zalicytować 5BA - Grand Slam Try. W z kartą powyżej inwit by przyjął. Nie wiadomo.

K 9 7 4
A K 7 4 2
7 5
W 2
W    E
A D 6 3
10 8
A W 6 4 3
A 9
.
W  Versace
E  Lauria
1C
2C
3T
3BA
pas
2K
2BA
3P
4P

2P = relay - brak fitu kier, możliwy pikowy;
2BA
= minimum, brak fitu 3+karowego, poza tym skład dowolny;
3P = uzgodnienie pików (dalsze pytania nie są obligatoryjne);
3BA = mała karta w granicach minimum -
non serious 3NT;
Lauria chcąc uzgodnić piki -ze składem bez singla - musiał przejść przez 2BA.
Gdy partner pokazał minimum, E niespodziewanie zrezygnował z dalszych pytań i bezpośredio uzgodnił piki.
Zapomniał systemu? Nic z tych rzeczy!
Szlemik idzie, gdy zastaniemy u partnera idealną kartę, maksymalną w ramach minimum.
Wyobrażmy sobie następujące ręce:
K 9 7 4
A D 7 4 2
K D
7 2
W    E
A D 6 3
10 8
A W 6 4 3
A 9
.
W  Versace
E  Lauria
1C
2C
3T
4
K
5K
pas
2K
2BA
3P
4C
6P

2P = relay;
2BA
= minimum bez fitu karo;
3P =
uzgodnienie pików;
4
K = poważny cuebid, ładna karta (brak cuebidu trefl);
4
C = cuebid zastępczy - nie wiadomo co w kierach, ale napewno trzymam trefle;
5
K = dodatkowa wartość w karach;
Informacje o cudownej karcie najłatwiej jest uzyskać, gdy wciągniemy partnera w zabawę w trzeciej strefie.

-----------------------------------------------------------------------------------------------
Zobaczmy co się przydarzyło w autentycznym rozdaniu znanym arcymistrzom
:
9 4 2
8 7
K 10 9 8 6 2
K 10
K D
D 5 4 2
7
A D W 6 4 2
N
W - E
S
A W 7 6 5
A 10 9 3
A 3
8 5
10 8 3
K W 6
D W 5 4
9 7 3
.
W N E S
-
2T
4K
5K
-
pas
pas
pas
1P
2C
4BA
6
C
pas
pas
pas
pas...
W dał splintera a partner po sprawdzeniu asów zgłosił szlemika. "Banalne rozdanie".
Jak widać kontrakt był bardzo kiepski, a rozkłady nieprzychylne. Gdyby E miał mniej gorącą głowę
mógł dać cuebid 4P, a po 5T partnera jeszcze 5
K. 5C jeszcze dawało się wygrać...

Przyczyną nieszczęścia był bardzo wysoki splinter, z konieczności dany z ręką niemodelową.
Za dużo w pikach, za mało w kierach i treflach. Straciliśmy mnóstwo miejsca w licytacji
i potem zabrakło precyzji.
Ten system trzeba zmienić! I tu z pomocą przychodzi Lorenzo Lauria.
W
E
1P
2C
2T
?
Zanim przejdziemy do strefy szlemowej, musimy ustalić bilans rozdania.
Generalnie ręka zrównoważana powinna zadawać pytania i poszukiwać singla. u partnera.
Gdy samy mamy krótkość i fit, zwykle dobrze jest go pokazać, aby partner przewartościował rękę.
Oto nasz schemat:
W
E
1P
2C
2T
?
2P = relay z fitem w kolorze otwarcia (pik) - Trzy strefy;
2BA = relay, nie przyrzeka fitu pik, choć go nie wyklucza;
3
C = uzgodnienie koloru odpowiedzi (tu: kierów) oraz singiel w kolorze niższym (tu: karo);
3P = uzgodnienie kierów i singiel w kolorze wyższym (tu: pik);

Kolor otwarcia zawsze uzgadniamy ekonomicznymi 2P.
Wszystko przed nami, partner może mieć zarówno 10 jak i 18PC.
Możemy zastać u niego skład 5422 jak i 6520. Czy można bez rozpoznania wchodzić w strefę szlemową?
Najpierw bilans!
Klasyczny skok na 3P z wielkim fitem w tym kolorze i dobrymi treflami zabiera mnóstwo przestrzeni.
Potem można sprawdzić jedynie dobre samopoczucie!

Drugi kolor otwierającego (tu: kiery) uzgadniamy na dwa sposoby.
Bez singla, z ręką z grubsza zrównoważoną, pytamy o skład przez 2BA i dopiero potem uzgadniamy kiery.
Czasem na wprost, innym razem cuebidem, a w rzadkich przypadkach intencjonalnie.
Mając bocznego singla i fit kierowy, pokazujemy go, korzystając ze schematu kolejnościowego.
Pierwszy szczebel - niższy singiel, drugi - wyższy.
Teraz partner będzie mógł właściwie ocenić swoją rękę.
Jeszcze jedna sekwencja:
W
E
1C
2C**
3T*
?
* 2T = forsing do dogranej;
** 2
C
= w systemie Laurii i Versace (a teraz także i WJ21+) wskazanie składu 5+kierów/4+piki, siła dowolna;
Dalsza licytacja:
2P = uzgodnienie koloru otwarcia !!;
2BA = pytanie o skład, być może z fitem pik, z pewnością bez 3+ kierów;
3
C = fit pik i singiel karo (niższy);
3P = 
fit pik i singiel kier (wyższy);

Te schematy stosujemy w 4 sekwencjach:

 1C - 2T*

 2K - ?

 1C - 2T*

 2C** -  ?

 1P - 2T*

 2K -  ?

 1P - 2T*

 2C -  ?

* - GF;

** - 5+kierów/4+piki, siła dowolna;


8 2
K D 8 5 4 2
A W 10 7
2
W    E
A 9 4 3
10
K D 5 3
A K 9 5
.
W
E
1C
2K
3C
5K
2T
3K
3P
6
K
2T = GF;
3
K = uzgodnienie kar, singiel kierowy (niższy);
    (3
C mówłoby o singlu wyższym - pik, a 3P o składzie 6 trefli/5 pików !!)
Po wskazaniu singla w kolorze otwarcia (!) W pokazał słabą ale układową kartę.
Ta informacja wystarczyła partnerowi do zgłoszenia szlemika.
Rozkłady przeciętne i swoje.


A 9 8 7 6 4
2
A K 7 6 4
2
W    E
--
A 7 4 3
D W 8 5
K D W 8 4
.
W
E
1P
2K
4T
pas
4BA
6
K
2T
3C
4C (Kontra)
4P
5T
pas

3C = singiel pikowy (wyższy, 3K oznaczałoby kierowego singla);


K 10 7 5 2
A 10 7 4
A 9
D 9
W    E
A
D 9 8 2
K D
K 8 6 4 3 2
.
W
E
1P
2C
3BA
pas
2T
3P
4C

3P = splinter pikowy uzgadniający kiery;
3BA = non serious 3NT (brak nadwyżek);
Może trochę dziwić splinter w kolorze partnera z singlowym asem.
Ale graczowi E piki były niepotrzebne. Potrzebował od partnera informacji o uzupełnieniu trefl i dobrych kierach.
Relay 2BA niewiele by tu pomógł. Dowiemy się o sile i układzie, ale co dalej?
Partner nigdy się nie dowie, że mamy tak układową kartę i modlimy się o dobre uzupełnienia.
Przełóżmy króla pik do kierów:
10 9 7 5 2
A K 10 7
A 9
D 9
W    E
A
D 9 8 2
K D
K 8 6 4 3 2
Z tak piękną kartąnależy zgłosić poważny cuebid 4K i po 4P partnera pokazać damę trefl przez kolejny cuebid 5T.
Karta jak na dłoni! Partner pewnie zalicytuje szlemika.

Dwukolorówka 6/5
Co się przydarzyło norweskim galaktykom Helgemo - Helness?
NS po partii
Rozdawał W
A K 9 7 2
A 8 4
4
W 8 7 3
W 10 8 5
8 5
5 2
K D 9 6 2
N
W - E
S
D 5 4
W 9 3
A 9 6 3
A 5 4
3
K D 10 7 2
K D W 10 8 7
10
.
N S
1P
2P
3BA
4P
2K
3C
4
C
pas
S sprzedał układ 6/5, ale tu zapewne skończyły się ustalenia, a zaczęła improwizacja.
Skończyło się prozą życia: -200.
Widocznie innym rzadko przychodzą układy 6/5.
W systemie Laurii - Versace nie mozna się pomylić.

N S
1P
2P
4T
4C
2K
3P
4
K
pas
2K = GF;
2P = w miarę normalne, także 15+ PC i 6+pików;
3P = 6 kar/5 kierów !!
4T = intencjonalne uzgodnienie kierów (kara uzgadniamy bezpośrednio);
4
K = cuebid;

W klasycznych systemach silnie uzgadniamy piki przez ich podniesienie do 3P.
Oznacza to wielką stratę przestrzeni w licytacji. całe okrążenie - żadnych zysków.
Partner może mieć przeróżne ręce: 6 pików, punkty, fit karowy.
Kiedy sprawdzimy walory partnera?
W systemie Laurii (i naszym:), chcąc uzgodnić piki, najpierw pytamy o o skład oraz siłę przez 2BA.
Na piki przyjdzie czas w kolejnym okrążeniu. Uzgodnimy je, mając informacje o sile, składzie czy uzupełnieniu treflowym.
Bezpośrednie podniesienie pików (jak na diagramie) wskazuje niezwykłą rękę. To jest właśnie skład 6/5!
Licytując 3P, zabieramy tyle przestrzeni, że partner musi miec klarowną informację o naszej ręce.
Możemy nawet zagrać 3BA.
Co dalej po 3P?
Otwierającemu pozostaje jedna wolna odzywka: 4T.
Logika podpowiada jej znaczenie: intencjonalne, zachęcające uzgodnienie kierów.
Nic nie mówi o treflach. Po cuebidzie partnera wracamy na 4
C, pokazując niezbyt wielką kartę.
Partner nie ma powodu by pytac o asy. Z trzema asami zgłosimy przecież kolejny cuebid.
Cała sekwencja:

N S
1P
2P

2K
?
2BA = pytanie o skład i siłę, praktycznie jesdna droga do silnego uzgodnienia pików;
3T = 5+ kar/ 4+ trefle;
3
C = trzeci kolor (nie mogliśmy zająć BA);
3P = 6 kar/5 kierów (!);
3BA = do gry;


1C - 2T
2
C - 2BA (relay tu: bez fitu kier)
?

- - - - - -

3T = minimum bez fitu w domniemanym kolorze partnera (tu: bez 3+ trefli);
3
K = fit w domniemanym kolorze patnera (tu: 3+ trefle), 
          relay pyta o siłę, I szczebel - dół, II – góra;

powyższe z nadwyżką:

3C = 4-6;
3
P = 5-6;
3BA = 4522 lub 4531 (tu: singel trefl) - nie pokazujemy złego singla;

1C - 2T
2
C - 2BA
3
T - 3K (relay)
?

- - - - - -powyższe z minimum:

3C = 4-6;
3
P = 5-6;
3BA = 4522 lub 4531 (tu: singel trefl)

.

Non serious 3NT (frywolne 3BA).

Po uzgodnieniu koloru starszego na wysokości trzech, 3NT oznacza minimum w ramach określonego wcześniej przedziału siły.
Mając ładna rękę dajemy cuebid.
Gdy mamy uzgodniony kolor młodszy nie stosujemy Non Serious 3NT.

1C - 2T
2
C - 2BA
3
T - 3P
3BA - 4
P

Po 3T nie ma obowiązku relayowych pytań,
można bezpośrednio uzgodnić piki, gdy szlemik jest możliwy tylko przy ładnej ręce otwierającego. 

Tu Non Serious 3NT pokazało minimum, 
więc odpowiadający "wyprzągł".

5NT to inwit do szlema.

Silna ręka zrównoważona zwykle powinna zadawać pytania o układ.

Gdy sami mamy krótkość z fitem, najlepiej ją pokazać, by partner przewartościował rękę.

1P - 2T

2C - ?

2P = uzgodnienie koloru otwarcia (tu: pików) i pytanie o układ,

2BA = pytanie o skład bez fitu w kolorze otwarcia (tu: pik) (nie przyrzeka fitu kier, choć go nie wyklucza);

3T = 6+ trefli, GF;

3K = czwarty kolor;

3C = uzgodnienie kierów i krótkość w niższym z pozostałych kolorze (tu: w karach)

3P = uzgodnienie kierów i singel w starszym z dwóch pozostałych (tu: pikach);

Po uzgodnieniu koloru starszego na wysokości 3 stosujemy Non Serious 3NT.

Kolor otwarcia (tu: piki) uzgadniamy TYLKO za pomocą 2P.


Drugi kolor (tu: kiery) na dwa sposoby:

- z ręką zrównoważoną pytamy o skład i dopiero potem uzgadniamy kiery, czasami na wprost, innym razem cuebidem lub intencjonalnie.

- mając fit kierowy i bocznego singletona pokazujemy go, korzystając ze schematu kolejnościowego.

.

1P - 2K
2
P - ?

- - - - - -

2BA = pytanie o siłę i skład, (tylko tak można uzgodnić piki);
3
T = 5+ kar/4+ trefle;
3
K = 6 kar, GF;
3
C = trzeci kolor (obawa o trefle);
3
P = !! 6 kar/5 kierów;
3BA = do gry;

1C - 2T
2
P - ?

- - - - - -

2BA = pytanie o siłę i skład, (tylko tak można uzgodnić kiery);
3
T = 6 trefli, GF;
3
K = trzeci kolor (obawa o piki);
3
C = stoper pik, obawa o kara (3. kolor);
3
P = !! 6 trefli/5 pików;
3BA = do gry;

Po 3P (oznaczającym układ 6 w młodszy / 5 w starszy) licytacja 4 w nowy kolor młodszy uzgadnia kolor starszy;

.

1P - 2K
2
P - 3P
?

- - - - - -

3BA = do gry;
4
T = uzgodnienie kierów, aspiracje;
4
K = uzgodnienie kar;
4
C = bez aspiracji;
4
P = solidny 6-kart;

1C - 2T
2
P - 3P
?

- - - - - -

3BA = do gry;
4
T = uzgodnienie trefli;
4
K = uzgodnienie pików, aspiracje;
4
C = solidny 6-kart;
4
P = bez aspiracji;

Analogiczny schemat stosujemy po naturalnym rebidzie 2K

1P - 2T
2
K - ?

- - - - - -

2C = czwarty kolor, brak fitu pik;
2
P = uzgodnienie pików;
2BA = relay bez fitu pik, GF
3
T = 6 trefli, GF;
3
K = fit karo, singel w niższym (kier);
3
C = !! 6 trefli/5 kierów;
3
Pfit karo, singel w wyższym (pik);

1C - 2T
2
K - ?

- - - - - -

2C = uzgodnienie kierów;
2
Pczwarty kolor , brak fitu kier;
2BA = relay bez fitu kier, GF;
3
T = 6 trefli, GF;
3
K = fit karo, singel w niższym (kier);
3
C = fit karo, singel w wyższym (pik);
3
P = !! 6 trefli/5 pików;

Gdy mamy uzgodniony kolor młodszy nie stosujemy Non Serious 3NT. Cuebidy pomijające 3NT nie obiecują więc wtedy nadwyżki;

1C - 2T
2
K - 2BA (relay tu: bez fitu kier)
?
- - - - - -

3T = minimum bez fitu w domniemanym
        kolorze partnera (tu: bez 3+ trefli);
3
K = fit w domniemanym kolorze
        patnera (tu: 3+ trefle), relay pyta o siłę,
        I. szczebel - dół, II. – góra;

powyższe z nadwyżką:

3C = 4 kara/6 kierów;
3
P = wolna odzywka - 5 kierów/5 kar;
3BA = 2542 lub 3541 (tu: singel trefl) - nie pokazujemy złego singla;

1C - 2T
2
K - 2BA (relay tu: bez fitu kier)
3
T - 3K (relay)
?

- - - - - - powyższe z minimum:

3C = 6 kierów/4 kara;
3
P5 kierów/5 kar;
3BA = 2542 lub 3541;

1C - 2T
2
K - 2BA (relay tu: bez fitu kier)
3
K - 3C (relay – pytanie o siłę)
?

- - - - - -

3P = 12-14;

3BA = 15-17(18);

.

1C - 2T
2
K - 2C (uzgodnienie kierów - relay)
?

- - - - - - - - - - - znany schemat:

2P = 12-14, skład dowolny;
 - - - - - - - - powyższe z nadwyżką - naturalnie:

2BA = 15+ 2542;
3
T = 15+ 1543;
3
K = 15+ 5/5;
3C = 15+ 4/6;
3
P = 15+ 3541;

1C - 2T
2
K - 2C
2P - 2BA (relay)
?

 - - - - - - - - powyższe 12-14 - naturalnie:

3T = 1543;
3
K = 5/5;
3C = 4/6;
3
P = 3541;
3BA = 2542;

.

1P - 2T
2
K - 2P (uzgodnienie pików)
?

- - - - - - - - - - - znany schemat:

2BA = minimum siły, skład dowolny;

 - - - - - - - - powyższe z nadwyżką - naturalnie:

3T = 15+ 5143;
3
K = 15+ 5/5;
3
C = 15+ 5341;
3
P = 15+ 4/6;
3BA = 15+ 5242
;

1P - 2T
2
K - 2P
2BA – 3§ (relay)
?

- - - - - - odpowiedzi z minimum:

3K = 5143/5341 (relay o singla);
3
C = wolna odzywka - 5/5;
3P = 4/6;
3BA = 5242
;


Mając układ 6 kierów/5 pików otwieramy 1
C, podobnie z ukadem 6 kar/5 starsza - 1K.
Niestety z układem 6 trefli/5 starsza - 1 w starszy;

1C - 1P
4
P = układ 6 kierów/5 pików

         brzydka ręka;

1C - 1BA

2P = układ 6 kierów/5 pików, 12-14PC, nF;

1C - 1BA

3P = układ 6 kierów/5 pików, 15-17PC, nF;

Teraz 4T/K uzgadniają z aspiracjami odpowiednio kiery i piki.