Na podstawie artykułów Włodzimierza Krysztofczyka w "Świecie Brydża"

Tak grają włoscy mistrzowie Lauria - Versace 

a możemy grać i my!

Dwukolorówki Ghestema 

W Polsce powszechnie gra się dwukolorówkami Michaelsa:

N
E S
1C/P
2C/P*
* - Michaels = 5+ w starszym i 5+ w młodszym;
oraz
:
N
E S
1K/C/P
2BA*
* - dwukolorówka 5/5 na dwóch młodszych (nielicytowanych młodszych po 1K);

Czy można grać inaczej? Jeśli tak, to po co?

Na pierwsze pytanie odpowiedział słynny francuski teoretyk Pierre Ghestem.

Zaproponował on inny, bardziej przejrzysty sposób sprzedawania rąk dwukolorowych.

N
E S
1C
?
2C = starsza piatka + piątka w młodszym z pozostałych (tu: trefle);
2BA = kolory młodsze;
3T =
starsza piatka + piatka w starszym z pozostałych (tu: kara);

Podobnie po 1P:

N
E S
1P
?
2P = 5 kierów/5 trefli (młodszy z pozostałych - kolejnościowo);
2BA = młodsze 5/5;
3T =
5 kierów/5 kar (starszy z pozostałych);

Otwarcia 1T i 1
K wymagają osobnego omówienia.

Dlaczego tak? Po co te udziwnienia?
Po wejściach dwukolorowych licytacja zwykle przebiega bardzo dynamicznie.
My mamy dużą kartę, zapewne i druga strona dysponuje nielichym składem.
Wygrywa ten, kto pierwszy zbilansuje ręce.
A kto potrafi zbilansować ręce, nie znając składu partnera?

Wejście dwukolorowe powinno precyzyjnie informować o posiadacych kolorach.
Na siłę przyjdzie czas!

Pamiętamy zapewne okres fascynacji konwencją Lebensohla. Na początku wieku, wszędzie tam , gdzie wpadaliśmy w kłopoty,
receptę właśnie stanowił lebensohl. Potem, stopniowo zaczęto wycofywać się z tej "uniwersalnej" konwencji.
Okazało się, że w sytuacjach dynamicznych, gdy wszyscy gracze licutują, lebensohl się nie sprawdza.
W dynamicznych sekwencjach licytacju dwustronnej potrzebujemy natychmiastowej jednoznacznej informacji.
Żadnych wariantów! Nie zdążymy ich sprecyzować!

Najpierw układ, potem siła.

W polsce grywa się także często ustaleniem, że wejście dwukolorówką Michaelsa oznacza jeden z swóch przedziałów siły:
bardzo słaby albo bardzo silny.
Z kartą pośrednią wchodzimy kolorem i modlimy się, by opozycja dała nam jeszcze szansę.
Teoretycznie taki dwuznaczny (siłowo) michaels ma ręce i nogi, w praktyce jest beznadziejny.

Funkcjonowanie dwukolorówek Ghestema zobaczymy na przykładach, w wykonaniu najlepszych graczy świata.
Uczmy się od mistrzów!
Przy okazji spróbujcie przelicytować poniższe rozdania klasycznym michaelsem :)

Przykład 1)

Obie przed
Rozdawał N
A D W 9 7
D 7 5
D
A 9 6 4
K 10 6
A 9 3
K 10 9 7 6 4
W
N
W - E
S
--
K 10 8 6 4
A 8 5 3 2
D 10 2
8 5 4 3 2
W 2
W
K 10 8 7 3
.
W Versace
N
E Lauria S
-
5
K
1P
pas

3T*
pas
4P
pas
* - kiery/kara (starszy z pozostałych)
Bez informacji o kolorach partnera nie mamy szans na z
nalezienie końcówki karowej.
Przecież partner ma statystycznie trefle!
Właściwe konwencje zamiast matematyki!

Przykład 2)

WE po
Rozdawał N
D 8 7 6 3
K 2
A D 8 7 2
7
A W 10
W 9 6
6 5 3
A K W 10
N
W - E
S
4
A D 8 7 3
9
D 8 5 4 3 2
K 9 5 2
10 5 4
K W 10 4
9 6
.
W Versace
N
E Lauria S
-
ktr.
4C
5T
1P
pas
pas
pas...
2P*
4T
pas

3P
pas
4P

* - kiery/trefle (młodszy z pozostałych)
Licytacja zamiast szamotaniny!
Kontra W wskazywała dobrą kartę.
4T - najbliższa odzywka - bez nadwyżek;
Zauważmy, że z kartą W po dwukolorówce Michaelsa w ciemno obstawialibyśmy u partnera kara.
A stąd już prosta droga do 4P z kontrą.
Jaka piękna katastrofa!

Przykład 3)

NS po
Rozdawał E
10 8 7
A 4
9 5
K W 6 5 4 2
D
D 7 6 3 2
K D W 6 3
A 9
N
W - E
S
W 5 2
W 10 8 5
A 10 7 4
10 3
A K 9 6 4 3
K 9
8 2
D 8 7
.
W Nunes
N
E Fantoni S
-
3T*
4P
pas
-
3P
pas
5P
pas
4
C
5
K
pas...
1P
4P
pas

* - kiery/kara (starszy z pozostałych)
Znowu licytacja pod pełną kontrolą. Rezultat: 10 lew i bez jednej.
Zwróćmy uwagę, jakie problemy mieliby zwolennicy wejścia michaelsem z dwoma przedziałami siły.
Po wejściu kolorem (średnia ręka) E nie wie nic o drugim kolorze partnera.
Sami sobie stwarzamy problemy, licytując niejednoznacznie!

Przykład 4)

Obie przed
Rozdawał W
K 10 3
A W 3
W 7 5
W 10 9 7
9 4
10 9 8 5 2
A D 6
A K D
N
W - E
S
W 8 6
6 4
8 2
8 6 5 4 3 2
A D 7 5 2
K D 7
K 10 9 4 3
--
.
W
N Cima
E S Giubilo
1C
pas
4P
pas
pas
3
C**
pas
5P
pas
pas

5
K
pas...
3T*
4T***
pas

* - piki/kara (starszy z pozostałych), jak widać konwencję mozna stosować i na reopen (przy założeniu że 2BA=19-21 układ BA);
** - pierwszy wolny kolor jest ogólnym inwitem;
*** - nadwyżka i cuebid (negatem by było oczywiście 3P);
Nareszczie (!) mamy trochę sztuczności. Widzimy, że zalicytowanie wolnego koloru jest pytaniem o siłę wejścia.
Odpowiedzi bardzo proste!
Powrót na nasz najbliższy kolor jest słaby, z cuebid w oczywisty sposób wskazuje nadwyżkę.
Zgłoszenie 4
K i 4P wskazuje wydłużenie i lepszą kartę.

Przykład 5)

Obie przed
Rozdawał N
D 9 7 4 3
5
9 6 4 2
7 3 2
10
A W 10 8 7
A D W 10 7
K D
N
W - E
S
W 8
K 9 3 2
8 5 3
A 9 8 6
A K 6 5 2
D 6 4
K
W 10 5 4
.
W Lauria
N
E Versace S
-
3T*
4P
pas
3P
pas
pas
4T

5
C
1P
pas
pas...
* - kiery/kara (starszy z pozostałych)
Zwyczajne rozdanie, choć niezwykle piękne. 4T były naturalne, wskazywały cuebid treflowy
i miały pomóc partnerowi w walce na wyższym poziomie.
Z dobrą kartą E zgłosiłby kontrę!
Gdy S spasował, W dojrzał szansę na szlemika. Dopiero 5
C partnera rozwiało wszelkie nadzieje.
Prosto i naturalnie, wszystko pod kontrolą.
Gdyby S przedłużył blok zgłąszając 4P, W zgłosiłby 4BA w intencji zabranego cuebidu.
Taka llicytacja oznaczałaby
cuebid pikowy i intencje szlemikowe.

Właśnie prostota jest główną zaletą dwukolorówek Ghestema.
Czemu u nas nikt tym nie gra? Przyzwyczajenie!

Oczywiście każde ustalenie ma swoje słabe strony.
Przede wszystkim nie mamy możliwości zalicytowania z przeskokiem 3T, np. w intencji bloku.
Włoscy mistrzowie z treflami oraz niezrównoważoną kartą często wchodzą 2T.
Jednak takie słabe wejście może zaburzyć bilans rozdania. Obydwu jednak stronom!
Można także rozważyć blok 4T.

Wybór należy do Was...

Ghestem po otwarciach 1T/
K
N
E S
1K
?
2K = kolory starsze 5+/5+, od razu pokazujemy najważniejsze kolory;
2BA = 5 trefli/5 kierów (kolory najmłodsze - nielicytowane);
3T = 5 trefli/5 pików. Ręka niezbyt silna.
3
K = 5 trefli/5 pików. Silna dwukolorówka! Nie przesądza dogranej, ale co najmniej silnie ją inwituje, forsuje.

Trzy zasady obowiązujące po dwukolorówkach Ghestema
Zasada nr1: Najpierw skład potem siła. Pokazujemy kolory do gry, siłę zostawiamy na potem.
Zasada nr2: Patrzymy na założenia.
Zasada nr3: Czasami dwukolorówki Ghestema wpychają nas na wysoki szczebel...Przyjrzyjmy się więc uważnie walorom karty.
                   Niekiedy spokojna licytacja okaże się skuteczniejsza niż niepotrzebne i ryzykowne skoki.

N
E S
1T
?
2K = kolory starsze 5+/5+, bez zmian;
2BA = 5 kar/5 kierów (kolory najmłodsze - trefle są ich kolorem);
3T = 5 kar/5 pików.
Ten schemat najlepiej funkcjonuje po naturalnym otwarciu 1T. Sprawdza się również przeciwko polskiej strefie (12+trefle).
Wydaje się też, że ma sens po wspólnojęzycznym 1T. Szczególnie teraz, gdzy znowu zaleca się otwieranie 1
K z czwórki w każdym układzie.
Poza tym trudno na każdym stole zmieniać system, w zależności od systemu licytacji przeciwników.
Mając dwukolorkówkę z treflami można wejść najpierw drugim kolorem.

Przykład 6)

NS po
Rozdawał N
K 5 2
K 7 3
D 10
D W 9 6 5
A 9 8 4 3
A 5
W 7 6 5
10 2
N
W - E
S
D W 10 7 6
2
2
A K 8 7 4 3
--
D W 10 9 8 6 4
A K 9 8 4 3
--
.
W Versace
N
E Lauria S
-
4
C
ktr.
pas
ktr.
1K
pas
pas
pas
7
C
3T
4P

pas
6P
ktr.
3P
4BA
6
C
7K
pas...
1K = 10-15, przygotowawcze, także z krótkością karo (Precision Club);
3T = trefle/piki, nie forsuje, z ręką silniejszą np. o króla pik, Lauria zalicytowałby forsujące 3
K;
3P = 5+ kierów, GF;
4BA = chyba nikt nie sądzi że to blackwood;

Początek standardowy.
Skoro mistrzowie mogą stosować Ghestema po przygotowawczym otwarciu, to i my możemy po 1T z WJ).
Pierwsza ciekawa odzywka to 4
C Versace, które wskazywało asa kier. Dokładnie asa. Informacja o stoperze I stopnia jest bezcenna
przy licytacjach na dużych wysokościach. 4
K też pokazywałoby asa - karowego. Żaden tam nieokreślony cuebid, zgrupowanie, czy kolor+fit.
Dokładnie as. Capisce?
Kontra na 4BAoznaczała po prostu: partnerze, położę 4BA (choć kontrakt ten nigdy się nie ostanie)
i w ogóle wyrażam chęć wsółpracy. Położę 4BA gdyż mam gruby fit pikowy z wysoką figurą.
Czysta kogika. W efekcie Lauria zalicytował 6P. W ataku lub obronie.

Przykład 7)

Obie po
Rozdawał S
W 10 9 6
--
A D 10 8 7 4
7 6 3
A 8 7 4 3
A 8 7 6 5
K W 2
--
N
W - E
S
K 5
K D W 10 4
9 5 3
W 9 4
D 2
9 3 2
6
A K D 10 8 5 2
.
W Fantoni
N
E Nunes S
-
2
K
-
3K
-
4
C
3T
pas...

2K = starsze 5/5;
Tym razem potrzebna była szybka licytacja.
W trefle otwierającemy gra się świetnie i wystarczy dać mu trochę przestrzeni na powtórzenie koloru by przegrać rozdanie.
5T z ręki S po prostu idzie!

Przykład 8)

Obie przed
Rozdawał N
10 7 5
10 7 6 2
10 5 2
D 7 5
A K W 6 3
A D 8 5 3
K 4 3
--
N
W - E
S
D 9 4 2
K 9 4
A W
W 9 8 4
8
W
D 9 8 7 6
A K 10 6 3 2
.
W Lauria
N
E Versace S
-
2
K
5T
5BA
7
C
pas
pas
pas
pas
pas
pas
3T
5
K
6K
7P
1T
4
K
pas
pas
pas...
2K = starsze 5/5;
3T = forsing do dogranej (2BA byoby inwitem);
Kolor przeciwnika 3T forsował do dogranej i otworzył drogę do swobodnej wymiany informacji.
Mimo, że do akcji skocznie włączył się otwierający, Włosi bez kłopotu wylicytowali wielkiego szlema.
Wyobraźcie sobie: nie spytali o asy, nie sprawdzili atutów i wrzucili szlema. Mieli podstawy?
W rzeczywistości obaj gracze pokazali wszystko.
5T i 5
K to były cuebidy. 5BA inwitowało wielkiego szlema. Versace przyjął inwit warunkowo.
Słabością jego karty była dziura kierowa. Znowu czysta logika.

Przykład 9)

Obie przed
Rozdawał S
10 3
D W 9 2
A D 4
K 10 8 2
A 8
K 8 6 4
10 9
D W 6 5 3
N
W - E
S
K D W 6 5
A
K W 8 6 3 2
A
8 7 4 2
10 7 5 3
7 5
9 7 4
.
W Ferraro
N
E Sementa S
-
pas

3K
3BA
-
1T
pas
pas
-
3T
3
C
5K
pas
pas

pas
pas...
3T = kara/piki;
3
K = nie forsuje;
3
C = co najmniej inwit, honor kierowy;
Końcówka nie jest problematyczna. Zwróćmy uwagę na prostotę i naturalność licytacji.

Przykład 10)

Obie przed
Rozdawał E
D
A K 9 7 4
A 7
K D 8 5 2
A 9 6
D
K D 6 5 4 2
A W 7
N
W - E
S
K 8 7 3
10 8 5
W 9 8
9 4 3
W 10 5 4 2
W 6 3 2
10 3
10 6
.
W
N Fantoni
E S Nunes
-
1
K
2K
pas
-
ktr.
2C
4C
pas
pas
3
K
pas...
pas
1P

3C

Zaskakujące! Fantoni nie zastosował wejścia dwukolorowego, a zgłosił wątpliwą kontrę.
Miał wprawdzie 18PC, ale wartości honorowe nie wyglądają wspaniale. Dużo w kolorach krótkich,
a dama pik może się łatwo okazać tylko wartością defensywną.
Ponadto brak wysokich blotek w kolorach długich.
Inna sprawa, że Włosi wchodzą do licytacji bardzo cienko. Czasem wystarczy układ.
Konsekwencją jest obniżenie limitu kontry objaśniającej.

Wniosek: konwencja konwencją, ale nic nie zastąpi oceny karty.