ANTIDOTUM
(na podstawie artykułu Olgierda Rodziewicza)
Otwierasz 1NT, partner zadaje staymana, a przeciwnik kontruje na wist.
Jakże częsta to sytuacja, a gdy dodamy analogiczne sekwencje,
w których przeciwnik kontruje naszą sztuczna odzywkę, np:
1BA-pas-2K(xsfer)-X

1BA-pas-2T(stayman)-X
1K-pas-1P-pas
1BA-pas-2T
(checkback)-X
1C-pas-1P-pas
2T-pas-2K(Willy)-X
1K-pas-1C-pas
2T-pas-2K(Gorilla)-X

to okaże się, że dość często znajdujemy się w sytuacji, gdy przeciwnicy wskazują sobie optymalny wist.
Aby chociaż troche temu przeciwdziałać i my musimy przekazać sobie informację o zatrzymaniu,
aby nie doszło do takiej np. sytuacji:
K98
AQJ9
AQ43
43
1BA-pas-2T-X
2C-pas-3BA-pas...
AQJ6
1076
972
K85
Wist w waleta trefl i obrońcy sciągnęli 6 trefli, bez dwóch!
Co robić? Należy znaleźć antidotum, czyli musimy przekazać informacje o zatrzymaniu trefl.
1BA - pas - 2T - X
 ?
rktr = karna (np.KJ976 w treflach);
pas = brak zatrzymania !! nic nie mówi o starszych kolorach;
inne = wg systemu, ale z zatrzymaniem (tu trefl) !!
Teraz:
1BA - pas - 2T - X
pas - pas - ?

rktr = nie jest już karna, lecz jest powtórnym pytaniem! (słabe warianty staymana zawierają sie też w rekontrze), 
          licytujemy dalej, jakby nie było interwencji;

2C/P = czwórka, forsuje na okrążenie i świadczy o podgrywalnej wartości (np. Kx, Qxx).

Uwaga, otwierający mając np Ax w kolorze skontrowanym także może spasować i dać szansę partnerowi na pokazanie podgrywalnej wartości, 
by rozgrywać kontrakt kolorowy z drugiej ręki i by wistować musiał kontrujący.
 

Wróćmy do naszego przykładu:

K98
AQJ9
AQ43
43
1BA-pas-2T-X
pas-pas-2P-pas
3T-pas-3P-pas
4P-pas...        
AQJ6
1076
972
K85
Ten kontrakt przynajmniej się rozgrywa.

Zalicytowanie cue bidu w kolor przeciwnika (tu: 3T) po pasie otwierającego, świadczącym o braku zatrzymania, sprzedaje krótkość (najczęściej 4441).

Ten sam schemat można użyć w każdej sytuacji, gdy skontrowano nam jakiś gadget.:

1BA - pas - 2P* - X
 ?
*2P = trefle lub inwit do 3BA

rktr = karna, mam 5 pików (zdarza się:);
pas = brak zatrzymania;
2NT/3T = odpowiedź systemowa + zatrzymanie pikowe. 

1BA - pas - 2P* - X
pas - pas - ?
*2P = trefle lub inwit do 3BA

 rktr = powtórny transfer (pytanie o siłę otwarcia), licytacja wraca na stare tory, jakby interwencji nie było;
2NT = transfer na trefle, słaba ręka (po normalnym transferze nie zawsze będzie grała silna ręka);
3T = forsuje na 1 okrążenie, trefle + podgrywalna wartość pikowa.